PKP Polskie Linie Kolejowe uznały ofertę złożoną przez spółkę Primost Południe za najbardziej korzystną w przetargu na modernizację przystanku osobowego Warszawa Ursus Północny, który od lat – mówiąc eufemistycznie – nie przedstawia pięknego widoku. Zadanie powinno zostać zrealizowane w ciągu 11 miesięcy, począwszy od daty zawarcia umowy.
Przystanek osobowy Warszawa Ursus Północny znajduje się na linii kolejowej nr 3 w Warszawie (w ruchu aglomeracyjnym w stolicy określanej mianem linii sochaczewskiej) na pograniczu dzielnic Ursus i Włochy, w rejonie ulicy Szamoty. Został wybudowany w 1971 roku według projektu Arseniusza Romanowicza, autora projektów dużej części infrastruktury dworcowej w Warszawie. Jego stan techniczny od wielu lat pozostawia bardzo dużo do życzenia. Nie będzie przesady w stwierdzeniu, że jest on najbardziej zaniedbany w całej stolicy. Co ciekawe, mocno skorodowana konstrukcja obydwu peronów jednokrawędziowych, która stwarza coraz większe ryzyko zawalenia, a tym samym trwałego wyłączenia z eksploatacji, opiera się na palach.
Także nawierzchnia peronów nie przedstawia pięknego widoku – widać wiszące druty z ukruszonego betonu, zaś liczne ubytki przykryte są stalowymi blachami. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły jednak w końcu przetarg na kompleksową modernizację obiektu. Miało to miejsce w ubiegłym roku w listopadzie. W lutym narodowy zarządca infrastruktury kolejowej otworzył oferty w przetargu. Zainteresowanie realizacją zadania okazało się nad wyraz duże – chęć wykonania prac zgłosiło aż 9 podmiotów. W późniejszym czasie 3 oferty zostały jednak odrzucone. Ostatecznie PKP PLK wybrały ofertę złożoną przez spółkę Primost Południe. Jej wartość brutto opiewa na kwotę niespełna 14 mln zł.
To znacznie mniej niż budżet zamawiającego, który został określony na ponad 20 mln zł w ujęciu brutto. Co istotne, w ramach modernizacji p.o. Warszawa Ursus Północny zaplanowano oparcie nawierzchni peronów o standardowe ścianki typu L, które zastąpią dotychczasową konstrukcję palową. W ramach inwestycji zaplanowano także budowę nowych dojść i pochylni od ulicy Posagu 7 Panien. Do dyspozycji pasażerów będą także nowe wiaty, czy ławki. Wykonawca zrealizuje również nowe oznakowanie. Całe przedsięwzięcie powinno zostać zrealizowane w ciągu 11 miesięcy, począwszy od daty zawarcia umowy. Warto dodać, że PKP PLK przewidują możliwość współfinansowania inwestycji ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Co ciekawe, w przeszłości na jednym z dojść do peronów w wysokości na poziomie 1,5 metra od powierzchni ziemi powstała dziura wielkości małego dziecka, o której zresztą informowała publiczne m.in. wicemarszałek Senatu Magdalena Biejat, aktualnie kandydatka Nowej Lewicy na urząd prezydenta RP. Stwarzało to bezpośrednie zagrożenie utraty zdrowia, a nawet życia, w przypadku wpadnięcia w ową dziurę, choć PKP PLK przekonywały, że “obiekt jest szczegółowo sprawdzany w czasie okresowych przeglądów, wynikających z prawa budowlanego”. Mając na względzie fakt, iż w bliskim sąsiedztwie p.o. Warszawa Ursus Północny znajduje się coraz więcej osiedli mieszkaniowych, można odnieść wrażenie, że jego modernizacja jest spóźniona przynajmniej kilka lat.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.